تبلیغات

تبیین کده - خداوند جهان را چگونه بوجود آورد؟

تبیین کده؛ جایی برای گفتگو ، تعقل و تصمیم درست

شبهه,پرسش و پاسخ,انقلاب,اسلام,ایران,تبیین,شیعه,سنی,

شعر,کاشمر,محمدرضامحمدزاده,انصارالله,تحلیل,دانشجو,

آمریکا,بیداری اسلامی,سوریه,عراق,فلسطین,یمن,حزب الله

چرا انقلاب کردیم؟

چرا دین داشته باشم ؟ ؟

جشن هسته ای ؟

اگر اسلام دین حق و قرآن کتاب کاملی است، پس چرا مسلمانان در همه جای دنیا بدبخت و گرفتار و کفار (به ویژه در اروپا و آمریکا) بسیار پیشرفته تر و متمدن تر از مسلمانان هستند؟!

دلایل اثبات امام زمان

منافات ولایت فقیه با مردم سالاری...

در باره ی پاسور(ورق بازی) - فواید و مضرات

جلوگیری از استمنا(خودارضایی یا جلق زدن)

استمنا(جلق زدن)و دیدن عکس های تحریک کننده

New Page 2

اینجا مکانی است برای درد دل، گفتگو، تعقل و گرفتن تصمیمی درست !

خداوند جهان را چگونه بوجود آورد؟
چهارشنبه 5 تیر 1392 ساعت 01:05 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست محمدرضا محمدزاده | ( نظرات )
در این باره از قرآن و نهج البلاغه بهره می گیریم و در دو محور به نكاتی اشاره می شود: 

الف: قرآن كریم درباره آفرینش جهان می گوید: بگو آیا این شمایید كه واقعاً به آن كسی كه زمینی را در دو هنگام آفرید كفر می ورزید و برای او همتایانی قرار می دهید؟ این است پروردگار جهانیان، و در زمین از فراز آن لنگر آسا، كوهها نهاد و در آن خیر فراوان پدید آورد و مواد خوراكی آن را در چهار روز اندازه گیری كرد كه برای خواهندگان درست و متناسب با نیازهایشان است. سپس آهنگ آفرینش آسمان كرد و آن بخاری بود. پس به آن و به زمین فرمود: خواه یا ناخواه بیایید. آن دو گفتند، فرمان پذیر آمدیم پس آنها را به صورت صفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانی كار مربوطه به آن را وحی فرمود و آسمان این دنیا را به چراغ آذین كردیم و آن را نیك نگاه داشتیم این است اندازه گیری آن نیرومند دانا.[1] در تفسیر این آیات گفته شده: آیات فوق نمونه ای از آیات آفاقی و نشانه های عظمت و علم و قدرت خدا در آفرینش زمین و آسمان و آغاز خلقت موجودات است. 

در این آیات به چند نكته درباره آفرینش جهان تكیه شده: 
1. مسئله توحید و این كه شایستگی پرستش را تنها كسی دارد كه خلقت و تدبیر و مالكیت و حكومت جهان از آن اوست. 
2. به آفرینش كوه ها، معادن و بركات زمینی و مواد غذائی پرداخته شده. 
3. این آیات به خوبی روشن می سازد كه گسترش زمین و جوشیدن چشمه ها و پیدایش درختان و مواد غذائی همه بعد از آفرینش آسمانها صورت گرفته است. 

4. واژه (و هی دخان) در آیه نشان می دهد كه آسمان ها در آغاز به صورت دود بوده است. پس در واقع آغاز آفرینش آسمان ها از تودة گازهای گسترده عظیمی بوده است و این با آخرین تحقیقات علمی در مورد آغاز آفرینش كاملاً هماهنگ است و هم اكنون نیز بسیاری از ستارگان آسمان به صورت تودة فشرده ای از گازها و دخان است. آفرینش جهان كه میلیاردها سال به طول انجامیده در طی این دوران ها ممكن است تحولات متعددی در تبدیل گازها 
به مایع و مواد مذاب و از آن به جامد صورت گرفته باشد. (برای اطلاع بیشتر از این بحث به منبع ذیل مراجعه شود)[2] 

ب: در نهج البلاغه درباره آفرینش جهان چنین آمده: خداوند سبحان آفرینش را آغاز كرد بی آن كه در كار آن از آزمایشی بهره ببرد... سپس گشادگی فضاها و پارگی اكناف و خلأهای هوائی را پدید آورد و در آن آبی موج خیز و انبوه روان ساخت و آن را بر پشت بادی تند، بر نشاند، پس باد را فرمان داد تا آن آب را بازدارد و بر شدّت ریزش آن چیره گردد تا از مرز خود تجاوز نكند. هوائی گساده از زیر و آب از فراز آن جهان بود، سپس خدای سبحان باد نازا پدید آورد و آنگاه چونان أبنانی چرمین كه آن را به جنبش درآوردند سَرِ آب را به سوی پایانش برد و جوشش آن را به حالت آرامش در آورد تا آن كه كوهها برآورد و كفها بر سر پدید ساخت و جوش و خروش آن را به آرامش مبدل گردانید، پس آن آب را در فراخنای هوا و گسترة فضا بالا برد و از آن هفت آسمان جدا كرد كه بخش زیرین آن موجی از حركت باز داشت و بخش زیرین آن سقفی محفوظ و تاركی افروخته و بی هیچ ستون بر شده و بی هیچ میخ استوار مانده بود، آنگاه آسمانها را با ستاره های درخشان و كوكب های تابان بیاراست و چراغ فروزان خورشید و ماه تابنده را در چرخی گردنده و سقفی دور زننده و لوحی چرخان بر گردش درآورد، سپس میانه آن آسمان ها زبرین را فراخ ساخت و از فرشتگان خودش انباشته فرمود... آنگاه خداوند از شِن زار زمین خاكی نرم چه شیرین و چه شور آن فراهم ساخت و آن را با آب مرطوب كرد تا خالص گردید و چسبناك شد و از آن صورتی پدید آورد با اعضاء جدا از هم و بهم پیوسته، و آن را بخشكانید تا خود را بگیرد و آن را سخت ساخت تا در زمانی معیّن سفالی مانند شد و آنگاه از روح خود در او دمید تا بصورت آدمی در آمد با ذهنی روشن فكری كه قدرت تصرّف دارد و اعضای كه در خدمت وی بود و شناختی كه مایه تفكیك حق از باطل می شد.[3] 
برای مطالعه بیشتر: 

1. ناصر مكارم، تفسیر نمونه، ج 6، ص 191 تا 212، نشر دارالكتب الاسلامیه، تهران، چاپ 20، سال 1379 ش. 
2. علامه طباطبائی، المیزان، ج 17، ص 362، نشر مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1393 ق. 
آیا به شتر نمی نگرند كه چگونه آفریده شده و به آسمان كه چگونه برافراشته شده، و به كوه ها كه چگونه برپا داشته شده، و به زمین كه چگونه گسترده شده است. 
سوره الغاشیه، آیه: 18، 19، 20


[1] . سوره فصلت، آیه 9-12. 
[2] . ناصر مكارم، تفسیر نمونه، ج 20، ص 222 تا ص 231 نشر دارالكتب الاسلامیه، چاپ 18، 1379 ش. 
[3] . نهج البلاغه، خطبه 1، با ترجمه مهدی فلادوند. 

منبع : www.andisheqom.com



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How do you get Achilles tendonitis? سه شنبه 14 شهریور 1396 06:29 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts about شبهه. Regards
keirabagwell.blog.fc2.com چهارشنبه 18 مرداد 1396 12:04 ب.ظ
Nice respond in return of this difficulty with genuine arguments and telling everything about that.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
آخرین مطالب
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :