تبلیغات
تبیین کده - اثبات به دنیا آمدن امام زمان(عج)و حضور ایشان تا ظهور
بازی هاGames
برنامه هاApplications
گرافیکGraphic
درباره وبلاگ
About Us

دنیا را نباید دید! بلکه باید به آن نگاه کرد.
مدیر وبلاگ : محمدرضا محمدزاده
جستجو
Search
موضوعات
Category
آمار سایت
Statistics
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
امروز :
آخرین بروز رسانی :
نویسندگان
Author

متولد 1365 شهرستان کاشمر
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک منابع انسانی دانشگاه تهران
پیوندهای روزانه
Daily Links
آرشیو
Archive
لینک های سایت
Links
ابر برچسب های سایت
Tags
جدید ترین مطالب
Recent Posts
امکانات جانبی
Codes
اختصاصی اثبات به دنیا آمدن امام زمان(عج)و حضور ایشان تا ظهور


پاسخ به شبهه ای در رابطه با امام زمان(عج)

در ابتدا لازم است به این نكته توجّه داشته باشیم كه اعتقاد به مصلح موعود جهانی در تمام ادیان یك اصل مسلّم و قطعیاست و هر یك از انبیاء گذشته، به پیروان خود از آمدن مصلحی غیبی خبر دادهاند:

[1] به طور كلّی از دو طریق میتوان وجودامام زمان را ثابت كرد: 1. دلیل عقلی؛ 2. دلیل نقلی.

الف: دلیل عقلی و آن این‌كه تا وقتی كه تكلیف ثابت است و مكلفانی وجود دارند، همیشه عدّه‌ای هستند كه گمراه شده و مصون از خطا نیستند و باید امام معصوم و پیشوایی وجود داشته باشد تا آنها را هدایت كند، و زمین بدون انسان كامل مانند جسم بدون روح است به همین جهت علی ـ علیه السّلام ـ نیز فرمودهاند: «زمین هرگز از حجت خدا خالی نخواهد ماند و آن حجت الهی یا ظاهر است یا مشهور یا خائف است و مستور تا حجتها و بینات الهی باطل نگردد.»[2]

ب: دلیل نقلی این دلیل را میتوان به دو صورت توضیح داد:

2/1) روایات نبوی كه امامان دوازده گانه را با نامهای آنان به طور روشن معرفی كردهاند كه به ذكر دو نمونه از لسان اهل سنّت اشاره میكنیم:

1. از ابن عباس روایت شده كه شخصی یهودی به نام نعثل نزد رسول خدا آمد و سؤالهای بسیاری را مطرح نمود و از اوصیاء نیز پرسید، حضرت در پاسخ فرمود: «نخستین وصی من علی و پس از او حسن و حسین و امامان نه گانه و از فرزندان او میباشند.» و نعثل پرسید نام آنها چیست؟ حضرت اسامی تك تك امامان را تا امام دوازدهم (حضرت مهدی)(عج)) شمردهاند.[3]

2. باز در كتاب مناقب وجود دارد كه از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده كه شخصی یهودی به محضر رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ میرسد و سؤالات زیادی میكند و از اوصیاء حضرت میپرسد و سؤال میكند پس از حسین اوصیاء چه كسانی هستند پیامبر فرزندان امام حسین از علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ را نام میبرد تا حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و سپس می‌فرماید: لقب او قائم و حجت است و او غائب خواهد شد و خوشا به حال صابران در غیبت...

 2/2) شواهد تارخیی یعنی گزارشهایی كه ولادت آن حضرت و ایام كودكی او را نقل كردهاند برای نمونه به بعضی از اقوال اهل سنّت اشاره میكنیم:

1. حافظ سلیمان حنفی می‌گوید: «خبر معلوم نزد محققان و موثقان این است كه ولادت قائم (عج) در شب پانزدهم شعبان سال 255 در شهر سامرا واقع شده است.[4] 2. خواجه محمد پارسا در كتاب فصل الخطاب گفته: «یكی از اهل‌بیت ابومحمد بن عسگری است كه فرزندی جز ابوالقاسم كه قائم و حجت و مهدی و صاحب الزمان نامیده می‌شود باقی نگذاشت و او در نیمه شعبان سال 255 هجری متولد شد. مادرش نرجس نام دارد، او هنگام شهادت پدرش پنج سال داشت.[5] بهتر است بدانیم بعضی محققین تعداد روایات اهل سنّت را بیش از 200 روایت تخمین زدهاند كه همه در مورد امام دوازدهم می‌باشد كه فقط حقانیت شیعه اثنی عشری (دوازده امامی) را میرساند و بر هیچ یك از مذاهب، جز شیعه دوازده امامی منطبق نیست و همه این احادیث بر ولادت و امامت حضرت ـ علیه السّلام ـ دلالت میكند و همه این احادیث بر ولادت و امامت حضرت ـ علیه السّلام ـ دلالت می‌كند و آیت الله صافی(دام عزه) در كتاب مهدویت بیش از 77 نفر از علمای اهل سنّت را نقل می‌كند كه هر یك به نحوی ولادت آن حضرت را بیان كردهاند. پس اگر اهل سنّت مطلقاً‌بگویند حضرت مهدی (عج) به دنیا نیامده این ادعای كاملاً بیاساس است زیرا آنها حتّی گفتهها و نوشتههای بزرگان خود را هم قبول ندارند. علاوه بر آن، آیات متعددی در قرآن به چگونگی قیام آن بزرگوار اشاره كرده است.[6] به عنوان نمونه به تفسیر آیات 105 و 106 سوره نور، 55 از سوره توبه، 29 سوره كهف و 29 سوره مؤمن مراجعه شود. و اگر آنها طولانی بودن عمر را دلیل عدم ایشان تولد بدانند، به سادگی میتوان عرض كرد كه همان كسی كه قادر است عیسی بن مریم را زنده نگه دارد تا به مهدی موعود اقتدا كند و یونس را در شك ماهی محافظت نماید و یا به نوح پیامبر 950 سال عمر بدهد، آیا او قدرت ندارد به مهدی (عج) عمر طولانی عنایت كند در حالی كه خود اهل سنّت نیز قائل به زنده بودن عیسی و خضر و صالح و... میباشند. نتیجه ولادت حضرت مهدی (عج) امری است مسلم و قطعی و خود اهل سنّت هم به آن واقفند و عوامل و انگیزههای دیگری وجود دارد كه نمیگذارند حق را بازگو كنند و حقانیت شیعه اثنیعشری و وجود امام زمان ثابت كنند.


[1] . آیت الله مكارم شیرازی، حكومت جهانی مهدی، قم، انتشارات نسل جوان، چاپ یازدهم، 1380، ص 51.

[2] . علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 1، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چ چهارم، 1362، ص 188.

[3] . همان،ج 36، ص 283.

[4] . شیخ سلیمان قندوزی، حنفی، ینابیع الموده، قم، مكتبه بصیرتی، 1385 ق. [5] . همان مدرك.

[6] . آیت الله صافی (لطف الله) امامت و مهدویت، ج 2، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 2، ص 56 الی 241

با تشکر از آقا حمید میتونید به (منبع این مطلب) رجوع کنید.

نویسنده : چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 - 11:27 ب.ظ نظرات () موضوع : تبیین شبهات، ادامه مطلب
نظرات
Comments
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.