تبلیغات
تبیین کده - دلایل اثبات امام زمان
بازی هاGames
برنامه هاApplications
گرافیکGraphic
درباره وبلاگ
About Us

دنیا را نباید دید! بلکه باید به آن نگاه کرد.
مدیر وبلاگ : محمدرضا محمدزاده
جستجو
Search
موضوعات
Category
آمار سایت
Statistics
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
امروز :
آخرین بروز رسانی :
نویسندگان
Author

متولد 1365 شهرستان کاشمر
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک منابع انسانی دانشگاه تهران
پیوندهای روزانه
Daily Links
آرشیو
Archive
لینک های سایت
Links
ابر برچسب های سایت
Tags
جدید ترین مطالب
Recent Posts
امکانات جانبی
Codes
اختصاصی دلایل اثبات امام زمان

دلایل وجود امام زمان (ع)ازنظر قران یا مراجع با ادبیات ساده وروان راتوضیح دهید.

سوره یا آیه ای که در آن به نام حضرت مهدی (عج) تصریح شده باشد، در قرآن نیامده است.اما آیات متعددی وجود دارد که مطابق با تفسیر روایات، شخص حضرت مهدی (عج) یا قیام ایشان را مصداق حقیقی آن دانسته است. از جمله آیاتی که به امام زمان ومسایل مربوط به آن حضرت تطبیق داده شده است آیات زیر می باشند :

" أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُونَ"(1)؛ کیست آن کس که مضطر را- چون وى را بخواند- اجابت مى‏کند، و گرفتارى را برطرف مى‏گرداند، و شما را جانشینان این زمین قرار مى‏دهد؟ آیا معبودى با خداست؟ چه کم پند مى‏پذیرید. در حدیثی از امام صادق (ع) چنین آمده: نزلت فى القائم من آل محمد علیهم السلام هو و اللَّه المضطر اذا صلى فى المقام رکعتین و دعا الى اللَّه عز و جل فاجابه و یکشف السوء و یجعله خلیفة فى الارض"(2)این آیه در مورد مهدى آل محمد نازل شده، به خدا سوگند !مضطر او است، هنگامى که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز به جا مى‏آورد . دست به درگاه خداوند متعال بر مى‏دارد . دعاى او را اجابت مى‏کند، ناراحتى‏ها را بر طرف مى‏ کند، و او را خلیفه روى زمین قرار مى‏دهد.

آیه دیگر ، آیه 105 سوره انبیا است : «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون‏؛ در زبور بعد از ذکر (تورات ) مقرر داشتیم که بندگان صالح من حکومت زمین را به ارث می برند». در تفسیر مجمع البیان ذیل همین آیه از امام باقر (ع) مى‏خوانیم : هم اصحاب المهدى فى آخر الزمان؛(3) بندگان صالحى را که خداوند در این آیه به عنوان وارثان زمین یاد مى‏کند ، یاران مهدى در آخر الزمان هستند». در تفسیر قمى نیز در ذیل این آیه: " أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ، قال القائم و اصحابه؛(4) آمده است: منظور از اینکه زمین را بندگان صالح خدا به ارث مى‏برند ،مهدى قائم و یاران او هستند.

در قرآن کریم آیات متعدد دیگری به چشم می خورد که برامام زمان (ع) حضرت مهدی و اصحابش....تطبیق داده شده است. از جمله آیات زیر را می توان نام برد:
1. سوره نور، آیه 55 «وعدالله الذین آمنوا...».
2. سوره نساء، آیه 59 «یا ایهاالذین آمنوا اطیعوا الله و...».
3 . سوره توبه، آیه 33 «هو الذی اَرسل رسوله بالهدی و...».
4 . سوره حج، آیه 41 «الذین إن مَکَنّاهم فی الارض...».
5 .سوره قصص، آیه 5 «و نُرید أن نَمُنَّ علی الذین استضعفوا...».
6 .سوره اعراف، آیه 128 «إنَّ الارضَ لِلّهِ یورثُها من یشاء...».

علما ی شیعه باوردارند که روزی امام زمان (ع) ظهور وجهان را پر از عدل خواهد نمود . به عبارت دیگر اصل مسئله مهدویت از مسلمات دین اسلام است . اختصاص به مذهب شیعه ندارد، بلکه بالاتر از آن اعتقاد به ظهور منجی عقیده ای است که در کیش های آسمانی یهودیت و زرتشتی و مسیحیت پذیرفته شده است.
علمای شیعه اتفاق نظر دارند که امام زمان متولد شده است (5)، برخی از علمای اهل تسنن هم تصریح به تولد حضرت نموده اند . البته برخی دیگر از علمای اهل سنت تصور می کنند که حضرت بعد متولد خواهد شد.

 آیت الله صافی در کتاب منتخب الاثر جمع بسیاری از علمای اهل سنت که قائل به امامت و حیات حضرت بوده اند ذکر نموده، می فرماید: گروه بسیاری از مشاهیر علمای اهل سنت نیز ولادت حضرت و شرح تفصیلات آن را در کتاب‌های خود ذکر نموده، بعضی به امامت و مهدویت آن سرور اقرار و اشعار بلند به زبان عربی و فارسی در مدح او سروده اند. حتی مدعی شرفیابی به حضور اقدس و استماع حدیث از حضرتش شده اند . بعد از این عبارت ایشان تعداد زیادی از مشاهیر علمای اهل سنت را که تصریح به این مطلب کرده اند، نام می برد (6)
برای اگاهی بیشتر به کتاب،در انتظار خورشید ،عبد الرحمن انصاری، مراجعه نمائید.

پی نوشت ها:
1.سوره نمل،آیه 62.
2.عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین،قم،انتشارات اسماعیلیان،چاپ چهارم،سال 1415 هجری قمری، ج‏4، ص 94.
3.طبرسی فضل بن حسن،مجمع البیان فی تفسیر القرآن،تهران،انتشارات ناصرخسرو، چاپ سوم، سال 1372 هجری شمسی، ج‏7، ص 106.
4.قمی علی بن ابراهیم، تفسیر القمی،قم، انتشارات دار الکتاب، چاپ چهارم،سال 1367 هجری شمسی، ج‏2، ص 77.
5. آیت الله صافی ، نوید امن و امان،قم ، انتشارات حضرت معصومه سلام الله علیها ،‌ 1375 هـ . ش ، بخش چهارم.
6. همان، ص 238.

منبع : www.pasokhgoo.ir
نویسنده : جمعه 20 اردیبهشت 1392 - 02:17 ق.ظ نظرات () موضوع : فرهنگی - مذهبی، تبیین شبهات، ادامه مطلب
نظرات
Comments
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.