تبلیغات

تبیین کده - آیا قرآن ساخته فکر پیامبر بود؟

تبیین کده؛ جایی برای گفتگو ، تعقل و تصمیم درست

شبهه,پرسش و پاسخ,انقلاب,اسلام,ایران,تبیین,شیعه,سنی,

شعر,کاشمر,محمدرضامحمدزاده,انصارالله,تحلیل,دانشجو,

آمریکا,بیداری اسلامی,سوریه,عراق,فلسطین,یمن,حزب الله

چرا انقلاب کردیم؟

چرا دین داشته باشم ؟ ؟

جشن هسته ای ؟

اگر اسلام دین حق و قرآن کتاب کاملی است، پس چرا مسلمانان در همه جای دنیا بدبخت و گرفتار و کفار (به ویژه در اروپا و آمریکا) بسیار پیشرفته تر و متمدن تر از مسلمانان هستند؟!

دلایل اثبات امام زمان

منافات ولایت فقیه با مردم سالاری...

در باره ی پاسور(ورق بازی) - فواید و مضرات

جلوگیری از استمنا(خودارضایی یا جلق زدن)

استمنا(جلق زدن)و دیدن عکس های تحریک کننده

New Page 2

اینجا مکانی است برای درد دل، گفتگو، تعقل و گرفتن تصمیمی درست !

آیا قرآن ساخته فکر پیامبر بود؟
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 ساعت 06:48 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست محمدرضا محمدزاده | ( نظرات )

اتهام مخالفان  به پیامبر اکرم(ص)

مخالفان پیغمبر و اسلام در آن تاریخ ، آن حضرت را به اخذ مطلب از افواه دیگران متهم كردند (در آیاتی از قرآن این‏اتهام منعكس است ) ، ولی این اتهام روی دیگری داشت و آن این بود که چون باسواد است و  خواندن و نوشتن می‏داند ، شاید كتابهایی نزد خود دارد و مطالبی كه می‏آورد از آن كتابها استفاده كرده است .
ممكن است كسی بگوید رسول خدا را به این جهت نیز متهم كرده‏اند و این‏اتهام نیز در قرآن منعكس است . در سوره فرقان آیه 5 می‏فرماید : « و قالوا اساطیر الاولین اكتتبها فهی تملی علیه بكرش و اصیلا » . گفتند : اینها كه این می‏گوید افسانه‏های پیشینیان است كه آنها را نوشته‏ پس هر صبح و شام بر او املاء و القاء می‏شود.

جواب این است كه گذشته از اینكه اتهامات دشمنان پیغمبر آنچنان تعصب‏ آمیز و ناشی از عقده و احساسات بود كه به تعبیر قرآن جز "ظلم و زور " نامی بر آن نتوان نهاد ، این آیه صراحت ندارد كه آنها مدعی بوده‏اند پیغمبر خودش می‏نوشته است . كلمه " اكتتاب " ، هم به معنی نوشتن آمده‏ است و هم به معنی " استكتاب " كه عبارت است از اینكه شخصی از دیگری‏ بخواهد كه برای او بنویسد ... 

ذیل آیه قرینه است كه مقصود معنی دوم است ، زیرا مضمون آیه این است‏: "آنها گفتند افسانه‏های پیشینیان را نوشته ( یا دیگران برایش‏نوشته‏اند) پس هر بامداد و پسین بر او قرائت می‏شود " . " اكتتاب " را به صورت ماضی و " املاء " را به صورت جاری و مستمر ذكركرده است ، یعنی چیزهایی كه قبلا آنها را نویسانیده است ، دیگران كه سواد خواندن‏ دارند هر صبح و شام می‏آیند و بر او می‏خوانندواو از آنها یاد می‏گیردوحفظ می‏كند.اگرخودپیغمبرخواند نمی‏دانست لزومی نداشت بگویند دیگران‏ هر صبح و شام بر او املاءكنند ، كافی بود بگویند خودش مراجعه می‏كند و به‏ ذهن می‏سپارد . پس حتی كافران زورگو و تهمت ساز زمان پیغمبر نیز كه همه گونه تهمت‏ به او می‏زدند : دیوانه‏اش می‏خواندند ، ساحر و جادوگرش می‏نامیدند ، كذابش لقب دادند ، به تعلم شفاهی از افواه دیگران متهمش كردند نتوانستند ادعا كنند چون خواندن و نوشتن می‏داند محتویات كتابهای دیگر را به نام خودش برای ما می‏خواند . نتیجه ازمجموع آنچه گذشت معلوم شد كه رسول اكرم به حكم تاریخ قطعی و به‏ شهادت قرآن و به حكم قرائن فراوانی كه از تاریخ اسلام استنباط می‏شود ، لوح ضمیرش از تعلم از بشر پاك بوده است . او انسانی است كه جز مكتب‏ تعلیم الهی مكتبی ندیده و جز از حق دانشی نیاموخته است . او گلی است كه‏ جز دست باغبان ازل دست دیگری در پرورشش دخالت نداشته است . او با آنكه با قلم و كاغذ و مركب وخواندن و نوشتن آشنا نبود ، در كتاب مقدس خویش به قلم و آثار قلم به عنوان یك امر مقدس سوگند یاد كرد ( 1 ) و در اولین پیام آسمانی خود فرمان خواندنداد و علم و دانش و صنعت به كار بردن قلم را ، پس از نعمت آفرینش ، بزرگترین نعمت ارزانی شده به بشرمعرفی كرد ( 2 ) . آن كس كه خود قلم‏ به دست نگرفته بود بلافاصله پس از ورود به مدینه و ایجاد امكانات ساده‏ ، "نهضت قلم "ایجاد كرد و با آنكه خود معلمی از بشر ندیده بود و دارالعلم و دانشگاهی طی نكرده بود ، خود معلم بشر و پدید آورنده‏ دارالعلمها ودانشگاهها شد .

نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت  ،   به غمزه مسأله آموز صد مدرس‏شد

حضرت رضا ( ع ) در مناظره خویش با ارباب ادیان خطاب به رأس‏ الجالوت فرمود : " از جمله دلائل صدق این پیامبر این است كه شخصی بود یتیم ، تهیدست ، چوپان ، مزدكار ، هیچ كتابی نخوانده و نزد هیچ استادی نرفته بود . كتابی‏ آورد كه در آن حكایت پیامبران و خبر گذشتگان و آیندگان هست " (3).

آن چیزی كه بیش از پیش عظمت و رفعت و آسمانی بودن قرآن كریم را مدلل می‏سازد این است كه این كتاب عظیم آسمانی با اینهمه معارف در باب‏ مبدأ ، معاد ، انسان ، اخلاق ، قانون ، قصص ، عبرتها ، مواعظ ، و با اینهمه لطف و زیبایی و فصاحت ، بر زبان كسی جاری شده كه خود امی بوده‏ است . نه تنها هیچ مدرسه و دانشگاه و دارالعلمی را در همه عمر ندیده‏ است و با هیچ دانشمندی از دانشمندان جهان روبرو نشده است ، حتی یك‏ كتاب ساده از كتابهای عصر خود را نخوانده است . آیت و معجزه‏ای كه خداوند بر آخرین پیامبرش فرستاد از نوع كتاب و نوشته است ، از نوع سخن است ، از نوع فكر و احساس است ، با عقل و با فكر و با دل و ضمیر سر و كار دارد . این كتاب قرنهاست كه قدرت خارق‏العاده معنوی خود را نشان داده و نشان می‏دهد ، روزگار نمی‏تواند آن را كهنه كند ، میلیونها میلیون دل را به سوی خودكشیده و می‏كشد ، نیروی‏ حیاتی در آن موج می‏زند ، چه عقلهای مفكری را به اندیشه و تدبر وا داشته و چه دلهایی را لبریز از ایمان و ذوق و شوق معنوی كرده و چه مرغان سحر و شب زنده دارانی را غذای روحی شده و چه اشكها را از عشق به خدا و خوف از خدا در نیمه‏های شب بر گونه‏ها جاری ساخته است و چه ملتهای اسیر و به‏ زنجیر كشیده را از چنگال ظلم و استبداد نجات داده است.آری ، عنایت ازلی برای اینكه آیت بودن این كتاب و وحی بودنش بیشتر روشن شود آن را بر بنده‏ای از بندگانش فرود آورد كه یتیم ، فقیر ، چوپان‏ ، صحرا گرد و درس ناخوانده و مكتب نادیده بود .

 "ذلك فضل الله یؤتیه من یشاء و الله ذوالفضل العظیم"

پاورقی :

1.ن والقلم و ما یسطرون( قلم / 1 )

2. "اقراءباسم ربك الذی خلق ، خلق الانسان من علق ، اقرء و ربك‏ الاكرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان ما لم یعلم" (علق/1- 5)

3. عیون اخبار الرضا ( چاپ سنگی ) ، ص . 94

(برگرفته از کتاب پیامبر امی اثرمتفكر شهید استاد مرتضی مطهری)


مرتبط با: تبیین شبهات ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
آخرین مطالب
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :